Research interests

My research examines how the educational system, because of the values and the goals it promotes, contribute to legitimate and reproduce class and gender inequalities. In particular, we study how the two functions fulfilled by the educational system, education and selection, affect the goals students report (performance and mastery goals) and their social value. We also examine how the practices of the educational system (e.g., assessment practices) and the values that are prescribed within this system (e.g., school meritocracy, self-affirmation) contribute to reproduce social inequalities, notably, by making people internalize and accept their position within the hierarchy.


Mes recherches étudient comment le système éducatif, de par les valeurs qu’il véhicule et les buts qu’il promeut, contribue à légitimer et reproduire les inégalités de classe et de genre. Dans ce cadre, nous étudions comment les deux fonctions remplies par le système éducatif, formation et sélection, affectent les buts rapportés par les élèves et étudiants (buts de performance et de maîtrise) et la valeur sociale qui leur est associée. Nous étudions également comment les pratiques du système éducatif (par exemple, les pratiques évaluatives) mais aussi les valeurs qui y sont prescrites (par exemple, la méritocratie scolaire, l’affirmation de soi) participent à la reproduction des inégalités sociales, notamment, en poussant les individus à intérioriser et accepter la position qu’ils occupent dans la hiérarchie.